-->

فواید ورزش یوگا

نویسنده 
فواید ورزش یوگا

یوگا ورزشی جسمی و روانی (فکری) است که هندوها در شبه‌قارة هند مبدع آن بوده‌اند. یوگا فواید بسیاری مانند کاهش استرس و فشارهای روانی، افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل بدن و... دارد. همچنین، یوگا به شیوة روحی-روانی سبب تسهیل روند کاهش وزن شما می‌شود.      
در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید ورزش یوگا مطرح می‌شود:
1. انعطاف‌پذیری بدن: کشش بدن موجب انعطاف‌پذیری و افزایش دامنة حرکتی عضلات و مفاصل می‌شود. با انجام‌دادن یوگا انعطاف‌پذیری بیشتری در پشت، زانو، کمر، شانه‌ها و لگن خواهید داشت. 
2. مقاومت: با انجام‌دادن ورزش یوگا وزن بدن خود را تحمل می‌کنید؛ برای مثال، روی یک پا می‌ایستید و تعادل خود را حفظ می‌کنید یا روی دستانتان می‌ایستید. برخی از این تمرینات را باید به‌آرامی انجام دهید تا قدرت شما افزایش یابد.
3. سفت‌کردن عضلات: همان‌طور که قدرت عضلات زیاد می‌شود، سفتی عضلات نیز رخ می‌دهد. ورزش یوگا به طویل‌شدن و لاغرشدن عضلات کمک می‌کند.  
4. کاهش درد: افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت بدن بسیاری از دردها به‌ویژه درد کمر را از بین می‌برد. بسیاری از افراد دچار کمردرد، افرادی که مدت طولانی پشت رایانه می‌نشینند و افرادی که زیاد رانندگی می‌کنند، می‌توانند این ورزش را انجام دهند. یوگا سبب سفتی و فشردگی ستون فقرات می‌شود. با ورزش یوگا از این ناراحتی در امان خواهید بود. همچنین، یوگا موجب بهبود توازن و تعادل بدن می‌شود.      
یوگا چگونه به شما کمک می‌کند تا جوان‌تر از سن خود به نظر برسید؟           
برای اینکه با گذشت هر سال بدن و احساستان را در بهترین سطح نگه دارید، به طوری که همه تعجب کنند، تمرینات یوگا را شروع کنید. مطالعات نشان داده‌اند انجام‌دادن یوگا یکی از بهترین راه‌ها برای کندکردن گذر زمان است. این تأثیر فقط به‌دلیل سرحال‌ماندن عضلات نیست، بلکه تمرین منظم یوگا سطح هورمون‌های جوانی را که موجب کندشدن روند پیری می‌شوند، افزایش می‌دهد.   
به گفتة دکتر وندا رایت[1]، جراح ارتوپد و نویسندة کتاب تناسب اندام بعد از 40 سالگی، با افزایش سن تودة عضلانی بدن را از دست می‌دهیم و اگر فعالیت نداشته باشیم این کاهش عضله در هر دهه 15 درصد رخ می‌دهد. انجام‌دادن یوگا به‌علاوة سایر تمرینات قدرتی، چهار یا پنج بار در هفته به کاهش روند ازدست‌دادن عضلات کمک می‌کند، به طوری که یک فرد شصت ساله می‌تواند به اندازة یک فرد چهل ساله تودة عضلانی داشته باشد؛ یعنی بیست سال جوان‌ترشدن.          
یوگا به‌ویژه با شل‌شدن عضلات در سنین بالا مقابله می‌کند. به گفتة دکتر جینی لوک[2]‌، استادیار پوست دانشگاه لومالیندا در کالیفرنیا، «پوست مانند پوششی برای عضلات زیرین است، پس اگر عضلات روی فرم باشند، بدنتان محکم‌تر دیده می‌شود و پوستتان کمتر شل می‌شود.»
به گفتة کریستین مک گی[3]، مربی یوگا در نیویورک، حتی فقط چند دقیقه تمرین در روز تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. می‌‌توانید چند حرکت مورد علاقه‌تان را که با جاذبة زمین مقابله می‌کنند کنار هم بگذارید و روزانه تمرین کنید. انجام‌دادن این تمرینات در هر زمان فوق‌العاده است.     
یوگا و مشکلات گوارشی در یوگا و آثار آن         
بسیاری از ما با مشکلات متعدد گوارشی مواجه‌ایم؛ دردهای معده، اسیدی‌بودن‌ معده، سندرم رودة تحریک‌‌‌پذیر، رفلکس معده و یبوست مشکلات رایج بین بیشتر مردم است. یوگا نه‌تنها یک فعالیت سالم و علمی برای بدن، بلکه یک روش سالم زندگی است که هم به حرکات توجه دارد و هم با یک روش تغذیه و تنفس‌های مناسب به ما در راستای داشتن بدن سالم و به تبع آن سیستم گوارشی سلامت کمک می‌کند. 
هم در طب سنتی و هم در طب مدرن مشکلات گوارشی پایه و اساس عدم سلامت جسمی و ذهنی ما محسوب می‌شوند. اجرای آساناها در کنار یک سیستم تغذیه‌ای مناسب می‌تواند متضمن سلامت دستگاه گوارش و به دنبال آن سلامت عمومی ما باشد. آساناها جریان خون را در اندام‌ها بهبود می‌بخشد و با پمپاژ خون به داخل اندام‌ها موجب بهبود علمکرد آن‌ها می‌شود. حرکات پیچ ستون مهره از مؤثرترین آساناها به‌منظور خون‌‌رسانی به اندا‌م‌های گوارشی است. همان‌طور که حرکات خم به جلو با تحریک اعصاب پاراسمپاتیک به آرام‌سازی معده، روده و تمام اندام‌های گوارشی کمک می‌کند، پرانایاما یا حرکات تنفسی موجب ماساژ اندام‌های داخلی و آرامش آن‌ها می‌شود.
با نگاهی به دیاگرام دستگاه گوارش متوجه می‌شوید ابتدای دستگاه گوارش در سمت راست و انتهای آن در سمت چپ بدن قرار دارد و با اجرای آسانا و شروع آن‌ها به سمت راست، سیستم گوارشی بیدار و فعال می‌شود، اسیدیتة دستگاه گوارش تنظیم می‌شود و با ادامه حرکت در سمت چپ این روند کامل و گازها تخلیه می‌شود. 
یوگا نه‌تنها از طریق آساناها به دستگاه گوارش کمک می‌کند، بلکه به‌دلیل اینکه استرس یکی از اصلی‌‌ترین عوامل ایجاد مشکلات گوارشی است، با آرام‌سازی ذهن و روان کمک شایان توجهی به کاهش استرس و مشکلات ناشی از آن می‌کند. رفلکس معده و سندرم رودة تحریک‌‌پذیر از مهم‌ترین بیماری‌های مرتبط با استرس هستند که یوگا آن‌ها را به‌طور چشمگیری تسکین می‌دهد.
در ادامه پیشنهادهایی برای افراد علاقه‌مند به اجرای آساناها که از مشکلات گوارشی نیز رنج می‌‌برند مطرح می‌شود:
1. حداقل دو ساعت قبل از کلاس چیزی نخورید.
2. حداقل شش ساعت قبل از کلاس از خوردن غذاهای چرب و پرادویه پرهیز کنید.       
3. از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز کنید.

 

 

[1]. Vonda Wright

[2]. Janiene Luke

[3]. Kristin McGee

  • سال: 1397
  • فصل: زمستان
  • شماره: 9

نشریه ای که به حضور شما خوانندگان گرامی تقدیم می گردد، نخستین نشریه تخصصی بهداشت و سلامت در استان البرز می باشد . این نشریه به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی که برای خود در قبال آگاهی رسانی در حوزه سلامت به جامعه در نظر گرفته ایم

بیشترین نظرات