-->

5 غذا که باعث افسردگی می شود

5 غذا که باعث افسردگی می شود

غذاهایی که با افسردگی در ارتباط هستند و باید از آنها پرهیز شود. قبل از پرداختن به این مبحث یادآوری می کنیم که خوردن میزان کمی از هر نوع غذا موجب افزایش خطر ابتلا به افسردگی نمی شود اما قطعا باید از زیاده روی در مصرف آنها پرهیز نمود.

اگر انتخاب مواد غذایی کم ارزش به عادت تبدیل شود، می تواند باعث بروز افسردگی گردد.

 در زیر به ۵ غذای اصلی عامل افسردگی که باید از آن دوری نمایید اشاره گردیده است

فست فودها:

بر طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ افرادی که غذاهای سریع و آماده استفاده می کنند ۵ برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. این غذاها شامل همبرگر، غذاهای پخته آماده کنسرو، هات داگ و پیتزا می باشد.

غذاهای غنی از سدیم

میزان بیش از حد سدیم می تواند باعث اختلال در سیستم عصبی شود که ممکن است با افسردگی در ارتباط باشد و پاسخ سیستم ایمنی بدن را کند نماید، در نتیجه باعث خستگی می گردد. مصرف بیش از اندازه سدیم ممکن است باعث احتباس مایعات شده و در نتیجه ورم (ادم) را به دنبال داشته باشد

روغن هیدروژنه:

 از غذاهایی مانند رول پنیر، مرغ، کالاماری (ماهی مرکب) و سیب زمینی - همگی به صورت سرخ شده اجتناب کنید. هر نوع غذایی که حاوی روغن هیدروژنه و چربی ترانس باشد ممکن است موجب بروز افسردگی شود. همچنین مراقب چربی اشباع موجود در محصولات حیوانی مانند گوشت، لبنيات چرب، کره و ... باشید. این مواد می توانند باعث انسداد شریان ها و جلوگیری از رسیدن خون به مغز شوند.

شکر تصفیه شده شکر تصفیه شده باعث پایین آمدن میزان گلوکز خون شده که در اثر باقی ماندن اثر شکر است. این اثر می تواند کاهش انرژی بدن و تغییر در خلق و خو را در پی داشته باشد که باعث اختلال در خواب و در نتیجه افسردگی می شود.

غلات تصفیه شده:

برنج سفید، ماکارونی و شیرینی های سرخ شده در روغن به عنوان غذاهای التهاب آور شناخته می شوند و در زنانی که در سن ۵۰ تا ۷۷ سالگی هستند باعث ایجاد افسردگی می گردند. این یافته ها در مجله مغز، رفتار و ایمنی ارائه شده اند این نتایج که در پی بررسی عادات غذایی بیش از ۴۰۰۰۰ نفر از زنانی که دچار افسردگی بوده اند به دست آمده ثابت کرده افرادی که به صورت منظم، غذاهای التهاب آور مصرف می کنند، به احتمال زیاد از افسردگی رنج می برند.. پس خودداری از مصرف زیاده از حد این غذاهانه تنها سبب تناسب اندام و پیشگیری از اضافه وزن می شود، بلکه از افسردگی نیز پیشگیری می کند.

  • سال: 1395
  • فصل: تابستان
  • شماره: 4
منتشرشده در روانشناسی, نشریه 4

نشریه ای که به حضور شما خوانندگان گرامی تقدیم می گردد، نخستین نشریه تخصصی بهداشت و سلامت در استان البرز می باشد . این نشریه به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی که برای خود در قبال آگاهی رسانی در حوزه سلامت به جامعه در نظر گرفته ایم

بیشترین نظرات